user_mobilelogo
  • Rådgivning
    RÅDGIVNING
    ÅUF sørger for rådgivning til din forening.
    Hvad enten du søger juridisk rådgivning eller hjælp til at
    finde tilskudsmuligheder eller fonde - så står ÅUF klar til at hjælpe!
  • Medlemsforeninger
    MEDLEMSFORENINGER
    ÅUF arbejder for mange forskellige foreninger.
    Du kan se hvem, og læse mere om medlemsforeningerne her.
  • Ideer til politik
    Idéer til politik i Aarhus Kommune
    ÅUF er en aktiv interesseorganisation, og vi gør vores mening
    gældende, hvor vi kan. Læs om vores politiske idéer her.
  • Kurser
    Kurser
    I efteråret har din forening mulighed for at
    deltage i forskellige kurser. Læs mere her.

Nyheder fra Facebook

Kommende arrangementer:

Lovpligtige børneattester

Seksuelle overgreb mod børn og unge vækker voldsomme følelser hos alle.
Med virkning fra 1. juli 2005 har Folketinget vedtaget, at det er obligatorisk at indhente børneattester fra Rigspolitiets Kriminalregister på samtlige personer, der engageres som trænere/ledere i foreningen. Attesterne skal indhentes, hvor det drejer sig om personer, der med en fast tilknyning skal have direkte kontakt med børn og unge under 15 år. Attesterne fortæller, om personen er straffet for seksuelle forhold til børn og unge. Desuden blev det i december 2009 besluttet, at alle folkeoplysende foreninger fremover skal indsende en erklæring om indhentelse af børneattester til kommunen. Det er gratis at indhente attesterne. Af loven fremgår det, at foreningerne straffes med bøde, hvis attesterne ikke indhentes.

Århus Ungdommens Fællesråd, Idrætssamvirket Aarhus og Aarhus Kommune har i flere år anbefalet de frivillige foreninger at tjekke kommende ledere og trænere. Det har været muligt at få oplysningerne fra kriminalregistret siden 2001.

Læs mere om børneattester på Aarhus Kommunes hjemmeside her.

 

Sådan gør du: trin-for-trin

Bestil børneattest her.

1. Log ind med din medarbejdersignatur/NemID Erhverv
2. Angiv årsag til bestilling af attesten
3. Vælg om der skal bestilles en attest på en eller flere personer
4. Angiv person(er), attesten bestilles på (navn og personnummer)
a. Ved én person: Angiv personnummer og navn i de to felter
b. Ved flere personer: Der kan bestilles børneattester på op til 50 personer ad gangen. Der skal angives ét personnummer og navn i hver linje i boksen. Det er muligt at kopiere oplysningerne ind fra et dokument i f.eks. Microsoft Excel eller Word.
5. Angiv kontaktoplysninger og evt. rekvirent
6. Gennemse bestillingen
7. Underskriv med din medarbejdersignatur/NemID Erhverv
8. Bestillingen sendes til politiet
9. Udskriv evt. kvittering
10. Der sendes anmodning om samtykke til den/de angivne person(er)

 

Anmodning om samtykke

Det er vigtigt at foreningen gør den nye medarbejder eller frivillige opmærksom på, at de skal tjekke deres e-boks og bekræfte anmodningen inden for 14 dage, og at de giver deres samtykke. Sker dette ikke må den pågældende frivillige eller medarbejder ikke varetage opgaver i direkte kontakt med børn og unge under 15 år eller færdes fast blandt børn og unge under 15 år.

NB: Fra 1. november 2014 kan børneattester kun indhentes digitalt.

 

Undtagelser for børneattester

Der skal kun hentes attester på personer, som har en fast tilknytning til foreningen. Dvs. tilknytninen være af mere end enkeltstående eller kortvarig karakter. Der skal således ikke hentes attester på f.eks. en tante, der tager med på spejderlejr i max en uge. Forældre, der kører til og fra håndboldkampe, skal heller ikke kontrolleres. Bestyrelsesmedlemmer behøver kun at få indhentet en børneattest hos Rigspolitiet, hvis de samtidig færdes fast blandt børn og unge under 15 år i foreningen. Ved fast tilknytning forstås at personen mindst tre gange i en periode på  3 mdr. har direkte kontakt eller færdes fast blandt børn og unge under 15 år i foreningen. Det samme er gældende, hvis blot den ene gang er en periode på mere end en uge.

Børneattest med dom

Kommer der en børneattest retur fra kriminalregistret med oplysninger om dom for seksuelt misbrug af børn eller unge, anbefales det foreningerne at lade sagen gå direkte til Socialforvaltningen i Aarhus Kommune, Magistratsafdelingen for Børn og Unge, Videncenter for Pædagogisk Udvikling eller til foreningens landsorganisation. 

Aarhus Kommunes Børn og Unge-afdeling har en hotline til samme brug på tlf.: 2197 888.

Er du i tvivl om, hvor I skal henvende jer, kan ÅUFs sekretariat hjælpe jer, kontakt sekretariatet på tlf.: 8613 8911 i kontortiden og på mobil: 2992 6878 udenfor kontortid. HUSK der er tavshedspligt, om de oplysninger I indhenter.

Nyhedsmails fra ÅUF

Oktober 2014: Forlængelse af fritidspasset og infomøde om aktivitetsstøtten

Læs den seneste nyhedsmail fra ÅUF her. 

 

Nyheder fra Facebook

Nyheder fra Facebook

Kommende arrangementer:

Lovpligtige børneattester

Seksuelle overgreb mod børn og unge vækker voldsomme følelser hos alle.
Med virkning fra 1. juli 2005 har Folketinget vedtaget, at det er obligatorisk at indhente børneattester fra Rigspolitiets Kriminalregister på samtlige personer, der engageres som trænere/ledere i foreningen. Attesterne skal indhentes, hvor det drejer sig om personer, der med en fast tilknyning skal have direkte kontakt med børn og unge under 15 år. Attesterne fortæller, om personen er straffet for seksuelle forhold til børn og unge. Desuden blev det i december 2009 besluttet, at alle folkeoplysende foreninger fremover skal indsende en erklæring om indhentelse af børneattester til kommunen. Det er gratis at indhente attesterne. Af loven fremgår det, at foreningerne straffes med bøde, hvis attesterne ikke indhentes.

Århus Ungdommens Fællesråd, Idrætssamvirket Aarhus og Aarhus Kommune har i flere år anbefalet de frivillige foreninger at tjekke kommende ledere og trænere. Det har været muligt at få oplysningerne fra kriminalregistret siden 2001.

Læs mere om børneattester på Aarhus Kommunes hjemmeside her.

 

Sådan gør du: trin-for-trin

Bestil børneattest her.

1. Log ind med din medarbejdersignatur/NemID Erhverv
2. Angiv årsag til bestilling af attesten
3. Vælg om der skal bestilles en attest på en eller flere personer
4. Angiv person(er), attesten bestilles på (navn og personnummer)
a. Ved én person: Angiv personnummer og navn i de to felter
b. Ved flere personer: Der kan bestilles børneattester på op til 50 personer ad gangen. Der skal angives ét personnummer og navn i hver linje i boksen. Det er muligt at kopiere oplysningerne ind fra et dokument i f.eks. Microsoft Excel eller Word.
5. Angiv kontaktoplysninger og evt. rekvirent
6. Gennemse bestillingen
7. Underskriv med din medarbejdersignatur/NemID Erhverv
8. Bestillingen sendes til politiet
9. Udskriv evt. kvittering
10. Der sendes anmodning om samtykke til den/de angivne person(er)

 

Anmodning om samtykke

Det er vigtigt at foreningen gør den nye medarbejder eller frivillige opmærksom på, at de skal tjekke deres e-boks og bekræfte anmodningen inden for 14 dage, og at de giver deres samtykke. Sker dette ikke må den pågældende frivillige eller medarbejder ikke varetage opgaver i direkte kontakt med børn og unge under 15 år eller færdes fast blandt børn og unge under 15 år.

NB: Fra 1. november 2014 kan børneattester kun indhentes digitalt.

 

Undtagelser for børneattester

Der skal kun hentes attester på personer, som har en fast tilknytning til foreningen. Dvs. tilknytninen være af mere end enkeltstående eller kortvarig karakter. Der skal således ikke hentes attester på f.eks. en tante, der tager med på spejderlejr i max en uge. Forældre, der kører til og fra håndboldkampe, skal heller ikke kontrolleres. Bestyrelsesmedlemmer behøver kun at få indhentet en børneattest hos Rigspolitiet, hvis de samtidig færdes fast blandt børn og unge under 15 år i foreningen. Ved fast tilknytning forstås at personen mindst tre gange i en periode på  3 mdr. har direkte kontakt eller færdes fast blandt børn og unge under 15 år i foreningen. Det samme er gældende, hvis blot den ene gang er en periode på mere end en uge.

Børneattest med dom

Kommer der en børneattest retur fra kriminalregistret med oplysninger om dom for seksuelt misbrug af børn eller unge, anbefales det foreningerne at lade sagen gå direkte til Socialforvaltningen i Aarhus Kommune, Magistratsafdelingen for Børn og Unge, Videncenter for Pædagogisk Udvikling eller til foreningens landsorganisation. 

Aarhus Kommunes Børn og Unge-afdeling har en hotline til samme brug på tlf.: 2197 888.

Er du i tvivl om, hvor I skal henvende jer, kan ÅUFs sekretariat hjælpe jer, kontakt sekretariatet på tlf.: 8613 8911 i kontortiden og på mobil: 2992 6878 udenfor kontortid. HUSK der er tavshedspligt, om de oplysninger I indhenter.

Nyhedsmails fra ÅUF

Oktober 2014: Forlængelse af fritidspasset og infomøde om aktivitetsstøtten

Læs den seneste nyhedsmail fra ÅUF her. 

 

Nyheder fra Facebook

Login

Tilmeld din forening ÅUFs nyhedsbrev